Wandelen door Ottawa - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Marcel en Ingeborg - WaarBenJij.nu Wandelen door Ottawa - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Marcel en Ingeborg - WaarBenJij.nu

Wandelen door Ottawa

Door: Aaltje (moeder van Ingeborg)

Blijf op de hoogte en volg Marcel en Ingeborg

23 December 2016 | Canada, Ottawa

Het is zover: onze laatste dag in Ottawa is aangebroken. Over een uur vertrekken we om via Toronto naar Vancouver te vliegen.
Ottawa: wat een stad! Het meest imposante vond ik wel de Parlementsgebouwen. Op mijn eerste dag hier hebben Ingeborg en ik een rondleiding meegemaakt door die gebouwen: heel indrukwekkend met al z'n houtsnijwerk en hoge zalen. Daarna heb ik nog vaak langs die gebouwen gewandeld, me verbazend over het gigantische bouwwerk.
Terwijl Ingeborg hard aan het werk ging op de universiteit, heb ik hele middagen wandelend door de stad doorgebracht. Af en toe was het behoorlijk koud (Ingeborg noemde het al: -26 graden!). Ook viel er de afgelopen periode veel sneeuw, waardoor sommige parken met trappen niet toegankelijk waren.
Hoewel het dus best hard gevroren heeft en het Rideau-kanaal wel dichtgevroren was, werd er nog niet geschaatst. Als alternatief heb dus maar de route heen en terug langs het kanaal gevolgd tot aan Dows Lake. Wat was ik blij dat na anderhalf uur wandelen in de ijzige kou, het paviljoen bij het Dows Lake open was en ik kon genieten van een lekkere warme beker chocolademelk!
In de stad zelf viel ook veel te ontdekken: ik ben ongelofelijk veel kerkgebouwen tegen gekomen, soms meerdere in een straat en in de meeste gevallen ingeklemd tussen moderne hoogbouw. Een bijzondere combinatie! Wat me ook opviel, waren de vele standbeelden en monumenten.
Veel standbeelden hadden ook te maken met omgekomen militairen in WO I en WO II, maar gisteren ontdekte ik ook een standbeeld van een beroemde jazzmuzikant, zittend achter zijn piano en uit luidsprekers zijn muziek horend.
Blij was ik met het overzichtelijke stratenplan: het duurde niet lang voordat ik m'n weg wist te vinden in de binnenstad, maar toen ik de eerste dag een lunchafspraak had met Ingeborg was dat nog niet het geval en was het best nog even zoeken naar het juiste gebouw.
Ook deed ik dagelijks boodschappen en dat bleek lang niet zo eenvoudig als gedacht. Er was een gigantische supermarkt, waar het echt wel een tijdje duurde voordat ik daar mijn weg in wist te vinden.
Aan het eind van elke werkdag maakte ik mijn wandeltocht naar de universiteit om Ingeborg op te halen. Toen het zo verschrikkelijk koud was ontdekte ik dat ik prima een tussenstop in de City Hall kon maken met in de grote hal een piano waar vaak op gespeeld werd. Daar vandaan was het dan nog zo'n 5 minuten naar de universiteit lopen. Op de terugweg was het donker en genoten we van de feestverlichting in de stad, waaronder de vele met gekleurde lichtjes versierde bomen.
Vorige week vrijdagavond zijn we samen naar een Kerstconcert in een kerk geweest. Er kwamen bekende en minder bekende kerstliedjes voorbij, en ook een liedje waarvan wij de melodie herkenden als 'Oh kom er eens kijken...', dat vonden we erg grappig. Uiteraard werden we aangesproken door een andere kerkganger en zoals dat hier gaat wist hij weer van iemand die uit Nederland kwam. Het blijft vreemd dat ze dan ook nog denken dat wij degene kennen.
En afgelopen zondag hebben Ingeborg en ik samen gebruncht in een 'famous' hip restaurant, dat is wat je als echte Canadees hoort te doen. 't Was even zoeken om er te komen, maar de brunch was heerlijk.
Nog even en we vliegen naar Vancouver. Het is daar niet zo koud, vorige week heeft het er wel wat gesneeuwd, maar lang niet zoveel als hier.
We zijn benieuwd hoe het daar zal zijn!
Gelukkig hebben we voor de eerste week een onderkomen gevonden, via AirBnB, dus hoeven we niet onder de brug te slapen.

  • 23 December 2016 - 20:40

    Henk En Tiny:

    Hallo Aaltje,
    leuk om ook eens iets van jouw belevenissen te lezen. We wensen jullie een goede vlucht en mooi dat er een onderkomen is gevonden.
    Groetjes van ons.

  • 24 December 2016 - 11:34

    Betty Rademaker:

    Erg mooie foto's. We wensen jullie goede feestdagen en een gezond en gelukkig2017 en veel succes bij alles wat jij/jullie gaan ondernemen. Groetjes uit Westerlee

  • 24 December 2016 - 12:03

    Fam. K Fekkes:

    Hallo,

    in plaats van een kaart wensen wij jullie:

    Prettige Kerstdagen (Merry Christmas) en een gelukkig nieuwejaar (Happy New year)

    Groetjes: Koenie, Jantje, Koen, Erik, Annelies, Benjamin Fekkes.

  • 24 December 2016 - 14:50

    Lara Migchelbrink:

    Leuk om je verhalen te lezen Ingeborg! En wat een mooie foto's :) Hele fijne (witte) kerst daar! Liefs, Lara

  • 24 December 2016 - 14:59

    Bernard:

    Aaltje, mooie foto's die je verhaal goed ondersteunen.
    -26 graden is wel erg veel van het goede.
    Goed aangekomen iv Vancouver?

  • 24 December 2016 - 21:56

    Marcel En Ingeborg :

    Hoi Bernard, ja we zijn goed aangekomen in Vancouver. Ons vliegtuig vanuit Ottawa had vertraging omdat de vleugels eerst nog ijsvrij gemaakt moesten worden. Onze overstaptijd in Toronto werd daardoor wel erg krap, maar gelukkig ging het goed. In Vancouver stond Marcel ons op te wachten. Gelukkig wist hij de weg naar het Airbnb adres en hoe daar te komen, want wij waren behoorlijk gaar. Tot onze verbazing lag hier ook nog wat sneeuw, dus het ziet er naar uit dat we toch nog een beetje een witte kerst zullen krijgen.
    Jullie ook fijne dagen!
    Aaltje

  • 26 December 2016 - 13:09

    Piet Vellekoop:

    Dag Aaltje. Dank voor je leuke verslag met foto's. Gelukkig hebben ook wij een 'witte' Kerst. Met een stralend witte zon aan de hemel. Daaraan stralend witte wattenwolken. Op een stralend wit zandstrand van 's-Gravenzande. Met veel wind en golven met stralend witte schuimkoppen. Met stralend witte gezichten van de kou. En tot besluit warme chocolademelk met stralend witte slagroom. Wat wil een mens nog meer? Zalig Kerstfeest van ons allen. Piet.

  • 13 Januari 2017 - 18:35

    Betsie:

    Neem volgende keer even wat warme kleding mee voor de vrouw achter de pianist.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marcel en Ingeborg

Actief sinds 23 Okt. 2016
Verslag gelezen: 572
Totaal aantal bezoekers 80111

Voorgaande reizen:

10 November 2016 - 18 Maart 2016

Op avontuur in Ottawa/Vancouver

Landen bezocht: