Kung hei fat choy! - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Marcel en Ingeborg - WaarBenJij.nu Kung hei fat choy! - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Marcel en Ingeborg - WaarBenJij.nu

Kung hei fat choy!

Door: Marcel

Blijf op de hoogte en volg Marcel en Ingeborg

16 Februari 2017 | Canada, Vancouver

Wees niet ongerust, reaguurders, we leven nog! Het is weer een tijdje geleden dat we een stukje gepubliceerd hebben en we hebben begrepen dat er in Nederland in de tussentijd allerlei horrorverhalen over Vancouver in de media hebben gestaan. Nu heeft het hier ook wel enige dagen flink gesneeuwd en buiten de stad in de bergen waren alle bergpassen afgesloten, maar hier in de stad viel het reuze mee. De stoepjes worden deze keer redelijk geveegd, inclusief ons eigen, en we konden nog overal gaan waar we wilden. Het was wel een mooie tijd voor sneeuwpoppen en iglo's.

Ook is Ingeborg de afgelopen weken aangevallen door de Canadese griep. Het is een hard gevecht van twee weken geweest maar de winnares is zondag weer naar de short-track training geweest. Wel hebben we de afgelopen weken hierdoor wat minder avonturen beleefd. Al is een legpuzzel van 1000 stukjes maken en samen Japanse beeldzoekers programmeren op de computer natuurlijk ook erg avontuurlijk.

Zelf heb ik me ook op een wintersport gestort en wel een cursus curling. Als de progressie zich doorzet dan zijn de Olympische winterspelen van Peking 2022 vol in beeld. Ik heb er in ieder geval veel plezier aan en het gaat best goed. Sowieso krijg ik veel oefening in vegen en daar is Ingeborg dan weer erg blij mee.

Vorig weekend hebben we een erg sportieve dag gehad. Nadat we een rondleiding hebben gedaan door het ijshockey-stadion waar ook de Olympische spelen van 2010 waren, zijn we in een café beland waar de Superbowl, de grote finale van het American football, werd uitgezonden. Zelfs Ingeborg vond het leuk want de kroeg bleek spruitjes als snack te serveren. Maar zo'n wedstrijd, inclusief de spectaculaire show in de rust, duurt wel erg lang. Na driekwart van de wedstrijd stond het ene team ver voor en zijn we naar huis gegaan. Later bleek de ploeg die achter stond de meest sensationele comeback ooit te hebben gemaakt en die hebben wij dus helaas gemist...

Natuurlijk moet ik ook de titel van dit stukje nog even uitleggen. Daar staat 'gelukkig nieuwjaar' in het Chinees. Door de grote immigratie de laatste decennia is Vancouver voor de helft bevolkt door Aziaten en een groot deel daarvan is Chinees. Hun nieuwjaar valt begin februari en wordt hier groots gevierd met een lange optocht met vuurwerk en draken. Ook allerlei lokale hoogwaardigheidsbekleders lopen mee en die delen gelukwensen en chocolaatjes uit. Er zat er zelfs eentje bij namens de premier van Canada maar die was er dan weer niet in eigen persoon bij. In elk geval was het leuk om 'het jaar van de haan' zo in te luiden (door grapjassen ook wel 'the year of the cock' genoemd).

Zài jiàn,
Ingeborg en Marcel

Ps: als je het leuk vindt, laat dan gerust een berichtje achter hieronder. Dat vinden wij in elk geval heel leuk! :)

  • 16 Februari 2017 - 12:38

    Emmy Beenken:

    Geweldig dat het (weer) goed met jullie gaat! Ik begon me een beetje zorgen te maken, want ik had iets gehoord over de strijd van Ingeborg tegen de griep. De Canadese griep nog wel!

    Zielig voor die kindjes die in de regen hun optocht moeten houden, gelukkig waren er evengoed veel toeschouwers.

    Wat hebben jullie toch een leuk huis. Straks gaan jullie dat nog missen.

    Dat van die Superbowl is hier ook uitgebreid aan de orde geweest. Jullie zijn als echte Hollanders afgehaakt en hebben daardoor het grootse spektakel gemist. Dat had ik net zo gedaan waarschijnlijk en ik moest erg lachen.

    Hier heeft het ook gesneeuwd vorig weekend. Ik heb natuurlijk een sneeuwbal gegooid naar Jaap, daar ziet hij de humor niet zo van in. En een paar weken geleden hebben we geschaatst op natuurijs. Mijn been kan dat nog maar net, ik was erg bang om in een scheur te komen, maar het lukte!!

    Veel plezier verder in Canada met curling! en shorttrack,

    Groeten van Emmy

    Gaan jullie nog skiën?

  • 16 Februari 2017 - 13:14

    Nel Sijsling:

    Ik werd ook al op een nacht wakker en dacht: heb lang niets van Ingeborg en Marcel gehoord, En ziedaar.. Shorttrack en curling, jullie zijn behoorlijk sportief hoor, leuk om te lezen.
    Ik hoop dat het ook lekker loopt met je onderzoek Ingeborg. Heb je last van tijddruk want zo heel lang zit je niet in Vancouver.
    Met ons gaat het goed. Ik ben vanmorgen weer actief geweest als vrijwilliger/taalcoach voor nieuwkomers in Nederland. Oefenen hoe je een Nederlandse zin maakt, uitleggen wat een 'juridisch loket'is. het valt niet mee. maar ik vind het erg leuk om te doen.
    Heb je al van Jaap gehoord dat onze Fenneke een dochter heeft? WE zijn er nog een beetje high van.
    Lieve groet voor jullie, Ne

  • 16 Februari 2017 - 15:30

    Aleida:

    Veel herkenning hier in Boston! :-)

    Dat team van die sensationele comeback zijn de Patriots die uit Boston komen. Dus hier was de super bowl natuurlijk helemaal een groot evenement! Maar ook Hendri was na driekwart afgehaakt...

    Van dat Chinese nieuwjaar was ik me nauwelijks bewust, maar onbewust had ik het toch goed gedaan. Toen we die zaterdagavond onze Aziatische vrienden zagen kreeg ik te horen "Wat toepasselijk dat je special voor het Chinese nieuwjaar een rode trui hebt aangetrokken!"

    Ingeborg, ik ben blij om te horen dat je weer beter bent!

  • 16 Februari 2017 - 16:57

    Jaap:

    Ha Ingeborg en Marcel

    Ik was ook heel blij dat Ingeborg de aanval van de Canadese griep heeft doorstaan. Marcel heeft het natuurlijk druk gehad met goed verzorgen. Knap dat hij dat kon combineren me curling, waarvoor hij hoge ambities heeft: het Nederlandse curling team voor de Olympische spelen van januari 2022. Als daar de vloer maar niet mee wordt aangeveegd. Ik zie nu dat het tijdstip voor verwarring gaat zorgen in Peking omdat het daar dan nog 2021 is. Ik hoop dat daar aan gedacht is. leul dat het multiculti is in Vancouver. Maar ik begrijp dat de Chinese gemeenschap geen minderheid meer is. Ook leuk dat het gesneeuwd heeft in Vancouver. Ik heb een mooie foto gezien op Faceboek van Ingeborg. Marcel, ben jij nog bekogeld met sneeuw- of ijzerballen? En hoe leuk vind jij dat? Bij ons is de sneeuw weg. Sinds gisteren is het lente. Tussen de middag heb ik volley gebald. Vanavond ga ik schaken. Ook sportief toch? Maar jullie spannen wat sportiviteit betreft de kroon

    Lieve groeten

    Jaap, nu ook achteroom van de dochter van Fenneke

  • 16 Februari 2017 - 18:15

    Janna:

    Hoi luitjes
    Weer een leuk verslag en mooie plaatjes! Bedankt en succes met alles daar! Groetjes Janna

  • 16 Februari 2017 - 22:50

    Piet Vellekoop:

    Laat ik nu toch een geheel andere conclusie getrokken hebben uit het uitblijven van jullie post! Want natuurlijk heb ook ik nieuwsgierig uitgekeken naar jullie belevenissen in het goede Canada. Maar het niet zien van mail duidt er volgens mij op dat jullie het daar buitengewoon naar jullie zin hebben. Zozeer zelfs dat jullie helemaal niet meer naar Europa verlangen. En dat is een heel goed teken. Ook al vind ik het natuurlijk wel sneu voor alle familie in Europa! En dat jullie het uitblijven van post verpakken met een griepaanval is natuurlijk charmant geprobeerd. Maar juist tijdens de griep heeft een mens alle tijd om allerlei niet zo heel veel energie vragende klusjes te doen als een briefje schrijven aan de met verlangen naar post uitziende mensen in Europa. Dus wat is de moraal van dit verhaal? Jullie vermaken je uitermate goed in het koude Canada. Dat is trouwens ook wel op de foto's te zien waar jullie beiden op staan. Dat ziet er allemaal heel goed uit. Trouwens ook bedankt voor de foto's van het Chinese Nieuwjaar. Overigens is de haan waakzaam en alert. En dat zullen we in dit jaar ook terug kunnen zien, zo luidt de algemene alles omvattende horoscoop. En gaat hij dan verder: Het is op zichzelf wel een veelbelovend jaar, maar goede resultaten worden pas bereikt na de nodige inspanningen. In de loop van het jaar zal hard werken worden beloond. Nog een reden dus om uit te kijken naar jullie volgende bericht. Met een hartelijke groet, Piet Vellekoop.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marcel en Ingeborg

Actief sinds 23 Okt. 2016
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 80106

Voorgaande reizen:

10 November 2016 - 18 Maart 2016

Op avontuur in Ottawa/Vancouver

Landen bezocht: