Witte kerst, regenwoud en yes een adres! - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Marcel en Ingeborg - WaarBenJij.nu Witte kerst, regenwoud en yes een adres! - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Marcel en Ingeborg - WaarBenJij.nu

Witte kerst, regenwoud en yes een adres!

Door: Ingeborg

Blijf op de hoogte en volg Marcel en Ingeborg

29 December 2016 | Canada, Vancouver

Hoi allemaal,

Hopelijk hebben jullie fijne feestdagen achter de rug en zijn jullie lekker (een paar dagen) vakantie aan het vieren. Hier in Vancouver genieten we van elkaars gezelschap en zijn we deze week vooral aan het uitslapen, kerstdiners aan het aflopen, de toerist aan het uithangen, en intussen hebben we gelukkig ook een huis gevonden! Ons adres is 3336 Willow street, Vancouver BC, V5Z3P9 Canada.

Nadat Marcel ons vrijdag van het vliegveld had gehaald, hebben we de zaterdag de 24e vooral besteed aan het maken van een gerecht voor het potluck-kerstdiner waar we die avond uitgenodigd waren. Dat was een uitdaging want in de keuken van ons AirBnB-appartement was niet veel keukengerei aanwezig, maar het is ons gelukt om apple crumble te maken die door het gezelschap erg gewaardeerd werd. Ook al kwamen we er de volgende ochtend achter dat onze oven in Fahrenheit is in plaats van Celcius :). Het diner was bij iemand thuis die ik op het congres in Nashville had ontmoet, en het gezelschap was heel internationaal met o.a. Canadese, Turkse, Australische, Russische, Franse, Iraanse, Oekraïense, Wit-Russische en Spaanse gasten. Het was supergezellig en het eten was ook heel lekker (inclusief een kalkoen van 11 kg!).
De volgende dag werd gevuld met een kerstspel in de kerk en het uitpakken van cadeautjes die we in onze kerstsok vonden. ’s Avonds waren we uitgenodigd bij onze AirBnB gastheer, voor een kerstdiner met zijn hele familie. Dat waren nogal wat mensen, omdat hij zelf zes kinderen heeft die op hun beurt ook weer grote gezinnen aan het stichten zijn. Ook hier kregen we heerlijke gerechten voorgezet en was het reuze gezellig (behalve dan het awkward gedeelte waarin ons werd aangeraden om ook minstens zes kinderen te nemen).

Hoewel we hadden verwacht dat het in Vancouver veel warmer zou zijn dan in Ottawa (Vancouver heeft een soortgelijk klimaat als Nederland, alleen valt er meer regen), was de stad wit toen we aankwamen en op straat was het vreselijk glad, wat de rest van de week aanhield doordat de temperatuur steeds rond het vriespunt schommelde. Gelukkig hadden we snowsteps meegenomen, een soort spikes die je onder je schoenen kunt doen voor meer grip. Dat maakte een wereld van verschil. Op Tweede kerstdag (hier Boxing day) viel er zelfs nog een flinke laag sneeuw bij, tenminste in ons gedeelte van de stad. Toen we overdag downtown gingen bekijken, 5 km verderop, was daar op straat geen sneeuw te bekennen en heeft het alleen maar geregend!

In de categorie ‘lokale specialiteiten’ hebben we al poutine gegeten (patat met gesmolten kaas en jus) en bubble tea gedronken (ice tea met jelly balletjes erin). Dat laatste is iets Aziatisch, maar aangezien in Vancouver 50% van de inwoners Aziatisch is, vind ik dat wel tellen. Verder hebben we heerlijke sushi gegeten, waarbij Ingeborg een thermoskan water kreeg en Aaltje appelsap uit een pakje met een rietje erbij.
Wat betreft toeristische activiteiten hebben we Stanley park bekeken, een groot schiereiland midden in de stad met totempalen en een lichtjesfestival; Granville Island, waar ze een grote markt en allerlei kleine winkeltjes hadden; en de Capilano hangbrug die aan de rand van de stad in een stukje regenwoud is gebouwd. Overigens hebben we bij al deze activiteiten onze regenbroek nodig gehad. Morgen belooft wel een mooie dag te worden en daar hebben we spectaculaire plannen voor! Maar daarover de volgende keer meer!

Groetjes, ook namens de anderen,
Ingeborg

• 30 December 2016 - 10:12

Bernard:

Ingeborg, mooi verhaal. Bijzonder om kerst met zoveel relatief onbekenden te vieren.
    Groeten, ook aan Aaltje en Marcel.

• 30 December 2016 - 14:21

Miny:

Wat een activiteiten hebben jullie al weer ondernomen en wat zullen jullie veel indrukken hebben opgedaan. Een bijzondere kerstviering. Ben benieuwd naar de ervaringen hoe daar Oud en Nieuw wordt gevierd. Bedankt voor jullie kaart, die vandaag aankwam -> is (dus) een week onderweg geweest. Als ik het goed begrijp, heb jij, Ingeborg nu vakantie? Hartelijke groeten van Miny

• 30 December 2016 - 16:30

Janna:

Hoi Ingeborg weer een mooi verhaal! Leuke foto's! Goede jaarwisseling! Gr.Jannaxx

• 30 December 2016 - 17:03

Piet Vellekoop:

Het is bepaald geen vakantie voor jullie! Maar dat jullie genieten is door alles heen duidelijk. Dankjewel weer voor het mooie verhaal Ingeborg. De foto van je moeder, op haar knieën, heb ik uitgeprint en op mijn prikbord gehangen. Maar wat doet ze nu met haar handen? Lieve groet aan allen en een zalig uiteinde. Amen. Piet.

• 30 December 2016 - 18:03

Nel Sijsling:

Net in Vancouver en al twee uitnodigingen voor een kerstdiner! Goed gedaan hoor. En meteen op pad. Leuk om jullie verslag te lezen en fijn dat jullie zo genieten. Mooie jaarwisseling en een gelukkig 2017.

• 01 Januari 2017 - 19:33

Linda:

Poutine? Toen heb jij even uitgelegd dat het nog erger kan met onze 'Kapsalon'? :) Fijn dat jullie een vaste stek hebben gevonden. Voorspoedig 2017 voor allen!

• 03 Januari 2017 - 14:48

Arco:

Ha Ingeborg en Marcel,
    Vandaag lag er zowaar een kaartje uit Vancouver in de bus! Wat leuk. Hopelijk hebben de oliebollen gesmaakt.

Jullie ook een heel gelukkig Nieuwjaar gewenst. Enjoy!

En zeker ook eens de 3 uur naar Whistler rijden om te skiën of bobsleeën.

Arco en Tamara

• 04 Januari 2017 - 12:31

Ria Bikker:

Hallo Ingeborg, gefeliciteerd met je verjaardag!
    Hopelijk een gezellige dag in Vancouver.
    Hoor van je vader dat je nu echt hard aan de slag bent; knap hoor, een eigen onderzoek in een beperkte tijd; wel een leuke uitdaging;heel veel groetjes, ook van Arie

• 04 Januari 2017 - 16:24

René:

ik heb de site zowaar gevonden ! wat een leuke foto's en verslagen. Hoe lang blijf je daar eigenlijk ??
    Gelukkig Nieuwjaar daar, heel veel plezier en heel veel succes met het onderzoek !

• 04 Januari 2017 - 16:26

Rene:

Haha tot 18 maart. ik heb even verder gekeken dan mijn neus lang is !
    groetjes.
    René

• 04 Januari 2017 - 20:49

Nel Sijsling:

Dag Ingeborg, lang leve de verjaardagskalender in de keuken waar je verjaardag opgetekend staat! Van harte gefeliciteerd en een hele fijne dag. Fijn dat je je moeder en Marcel bij je hebt. En als het net zo gaat als met kerst en Oud en Nieuw is er vast een hele groep bekenden en collega's om je te feliciteren. Hartelijke groet, Nel en Harry